Prvý deň Jedenkrát a dosť: Overovanie výpisov funguje, otázky a požiadavky riešime ihneď

96 Views

Od 1. septembra platí pre úrady zákaz žiadať od občanov výpisy z  obchodného a živnostenského registra a z katastra nehnuteľností, ktoré dokážu nájsť sami v spoločných registroch. V prvý pracovný deň, ktorý bol 3. 9., úrady naskočili na nový štýl práce bez vážnejších problémov. Zo 7090 registrovaných používateľov portálu OverSi, prostredníctvom ktorého môžu  zamestnanci orgánov verejnej moci pristupovať k údajom občanov, sa v pondelok prihlásilo 1862 subjektov.

„Zákon proti byrokracii, ktorý umožnil odbremeniť ľudí od prvých troch výpisov, predstavuje začiatok novej éry komunikácie občanov a podnikateľov s úradmi. No ako pri každej novinke, aj tu sme sa museli pripraviť na otázky a problémy užívateľov. Preto sme spustili web stopbyrokracii.sk, kde sú informácie, kontakty a najmä možnosť podať podnet na úrad, ktorý by jeden z výpisov žiadal. Obciam a úradom sa snažíme poskytnúť maximálnu podporu a na ich požiadavky reagujeme ihneď,“ povedal podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Richard Raši. Počas pondelka dostal ÚPVII dve takého hlásenia. Vicepremiér zároveň dodal, že všetky úrady, kde úradníci pochybia, najskôr protibyrokratický tím pracovníkov ÚPVII upozorní na porušenie zákona a v prípade opakovaného porušenia môže jeho úrad takéto inštitúcie pokutovať.

 

Na e-mailovú adresu stopbyrokracii@vicepremier.gov.sk v pondelok 3. 9. prišlo 79 otázok a žiadostí. 42 telefonických požiadaviek riešilo v piatok a v pondelok Ústredné kontaktné centrum. Zamestnanci úradov sa zaujímali napríklad o to, ako získajú prístup, alebo kam majú zasielať registračné žiadosti. Rovnako im boli poskytnuté metodické usmernenia a výklad k samotnému zákonu proti byrokracii. Medzi technickými problémami sa opakuje najmä nevyhnutnosť prihlásiť sa s verejnou statickou IP adresou pre úrady, ktoré nie sú v sieti Govnet.  Celkovo bolo počas pondelka 3. 9. 2018 prostredníctvom systému OverSi úradníkmi vyžiadaných 182 výpisov. Ďalšie stovky výpisov si overovali úradníci prostredníctvom svojich systémov, ktoré sú integrované na Centrálnu správu referenčných údajov (CSRÚ).


Pozn.:

Zákon proti byrokracii platí od 1. septembra 2018. Týka sa približne 40-tisíc úradníkov, ktorí boli roky zvyknutí výpisy od ľudí pýtať. Pre orgány verejnej moci, ktoré nie sú integrované do Centrálneho systému referenčných údajov, existuje portál OverSi na adrese https://oversi.gov.sk/, kde si potrebné výpisy vyhľadajú. Pre uľahčenie práce s ním je pre používateľov pripravená simulácia s úlohami a komentármi, ktorá je dostupná na internetovej stránke http://stopbyrokracii.sk/skoliace-materialy-a-prirucky/. Na otázky týkajúce sa antibyrokratického zákona či problémov s prístupmi odpovedia aj vyškolení pracovníci Ústredného kontaktného centra s telefónnym číslom +421 2 35 803 083, na ktoré sa úradníci môžu obracať v pracovných dňoch od pondelka do piatku od  8.00  do 18.00 hodiny. Každú stredu sa pracovné hodiny Ústredného kontaktného centra predlžujú až do 21.00 hodiny.

Zákonom proti byrokracii, technickými riešeniami a proaktívnym prístupom začína Úrad podpredsedu vlády SR pre investícvie a informatizáciu napĺňať princíp "Jedenkrát a dosť".

Kontaktujte nás





 Štefánikova 15, 811 05 Bratislava

 stopbyrokracii(@)vicepremier.gov.sk