Centrálna správa referenčných údajov sa premenuje na OverSi

Víťazom súťaže „Vymysli lepšiu budúcnosť“ o najlepší nový názov pre Centrálnu správu referenčných údajov (CSRÚ) sa stal vysokoškolák Peter Poráč s návrhom OverSi. Za odmenu bude mladý medik z Košíc na budúci týždeň sprevádzať podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu Richarda Rašiho na pracovnej ceste v bulharskej Sofii.

 „Centrálna správa referenčných údajov bude najdôležitejším technickým, a hlavne systémovým riešením v boji proti byrokracii a pri zavádzaní zásady: Jedenkrát a dosť. Tento systém budú tisícky úradníkov každodenne používať pri získavaní výpisov a overovaní si údajov v spoločných registroch. Jeho dôležitosť sa bude stupňovať s tým, ako sa budú do registrov postupne pripájať jeden rezort za druhým. Preto sme chceli, aby systém niesol krátke, zapamätateľné meno,“ uviedol vicepremiér Raši s tým, že názov OverSi vybral spoločne so svojím tímom z viac ako 20 prihlásených návrhov. „Na tomto novom mene oceňujem, že je zvučné a jednoduché, že dáva zmysel a navyše je v slovenčine,“ dodal R. Raši a poďakoval všetkým mladým ľuďom, ktorí sa zapojili do súťaže. Tá bola určená pre žiakov a študentov základných, stredných a vysokých škôl do 26 rokov.

Cenou pre víťaza je účasť na zahraničnej pracovnej ceste s podpredsedom vlády. Bude ňou konferencia na vysokej úrovni o eurofondoch po roku 2020, ktorá sa bude konať 7. a 8. júna v bulharskej Sofii. „S pánom Poráčom sa istotne budeme mať po ceste o čom rozprávať, pretože študuje medicínu na Univerzite Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, rovnako ako kedysi ja,“uzavrel vicepremiér.

Pozn: Portál bude v budúcnosti dostupný na adrese https://oversi.gov.sk

Prezident podpísal zákon proti byrokracii

Ľudia na Slovensku budú mať menej administratívnych povinností voči niektorým úradom. Orgány verejnej moci majú totiž po novom o fyzických a právnických osobách získavať pri svojej úradnej činnosti potrebné údaje z informačných systémov verejnej správy. Počíta s tým zákon o opatreniach na zníženie administratívnej záťaže z dielne Úradu podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu, ktorý podpísal prezident SR Andrej Kiska.

Cieľom právnej normy je zrušiť povinnosť úradov pýtať od občanov a podnikateľov výpis a odpis z registra trestov, ako aj výpisy z katastra nehnuteľností, obchodného registra a živnostenského registra. “Tento zákon je prvým krokom k zásade jedenkrát a dosť, čo znamená, že občania už nebudú musieť na úrady nosiť potvrdenia, ktoré si úrady vedia zabezpečiť aj z elektronických registrov štátu,” vysvetlil podpredseda vlády Richard Raši.

Správne fungovanie si vyžaduje aj optimálne technické riešenie, ide najmä o prepojenie so zdrojovými registrami údajov, presun informačného systému CSRÚ (Centrálna správa referenčných údajov) do vládneho cloudu a pripravenosť partnerov.

Technické riešenie pre odbúranie výpisov sa buduje ako nadstavba centrálneho informačného systému CSRÚ. Je potrebné ho zosúladiť s novým nariadením EÚ o ochrane osobných údajov GDPR. “Od 1. septembra bude účinná novela katastrálneho zákona. Aj tú je potrebné zosúladiť s účinnosťou nášho zákona. Keby sme tak neurobili, nebolo by možné sprostredkovať listy vlastníctva s plombou alebo rodným číslom, ktoré úradníci potrebujú pre rozhodovanie v správnom konaní,”vysvetlil Raši.

Odbúranie papierových výpisov bude zavádzané postupne. Od 1. septembra 2018 budú mať elektronickú podobu výpisy z obchodného a živnostenského registra a listy vlastníctva. Výpisov z registra trestov sa to bude týkať od 1. januára 2019. Prepojenie s registrom trestov je nadštandardný proces, pretože údaje v tomto registri sú najcitlivejšie a musia sa poskytovať špeciálnym režimom. Z tohto dôvodu je potrebné dobudovať špeciálny šifrovaný prenos, či kontrolovanie prístupov a účelov použitia údajov.

Do zákona sa zavádza výnimka, ktorou sa umožní občanom pri hlásení pobytu, v prípade technických problémov na strane orgánu verejnej moci, predkladať listinnú podobu výpisov bez časového obmedzenia. Jedinou podmienkou bude, že všetky údaje budú musieť byť aktuálne a platné.

Nový zákon mení celkovo 168 zákonov, 68 vyhlášok, 8 opatrení a 12 nariadení vlády, ktoré hovoria o predkladaní výpisov v papierovej forme. Vlani si vyžiadali občania a podnikatelia v papierovej forme 348.680 výpisov z listu vlastníctva, 280.325 výpisov z obchodného registra, 67.690 výpisov zo živnostenského registra a 316.130 výpisov a odpisov z registra trestov. Vláda očakáva, že tento zákon občanom ročne ušetrí 13 miliónov eur.

Raši: Spúšťame ďalšie dopytové výzvy

Dopytovo orientované projekty majú pri informatizácii verejnej správy  obrovský zmysel, pretože prinesú menšie a rýchlejšie dostupné zlepšenia, hovorí vicepremiér pre investície a informatizáciu Richard Raši. Výzvy, ktoré jeho úrad dnes sprístupnil na pripomienkovanie, sa budú týkať zdieľania údajov medzi úradmi pre princíp „jedenkrát a dosť“, zlepšovania služieb e-governmentu a migrácie informačných systémov do vládneho cloudu Pripomienkovanie potrvá do 16. mája.

„Poznáme súčasné slabé miesta a vieme, čo a ako treba zlepšiť. V prvom rade je to kvalita údajov a ich využívanie pre realizáciu princípu Jedenkrát a dosť. Úrady musia prestať žiadať od občanov údaje, ktoré už raz sú v spoločných registroch. Je pritom potrebné doladiť to nielen na centrálnej úrovni, ale aj na úrovni jednotlivých rezortov, úradov a ďalších organizácii, ktoré sú koncovými užívateľmi týchto registrov,“ povedal vicepremiér Richard Raši na margo projektu  Manažment údajov inštitúcií verejnej správy, ktorý má hodnotu 30 miliónov eur.

Druhým projekt nesie názov Malé zlepšenia eGov služieb (t.j. elektronických služieb verejnej a štátnej správy; 20 mil. eur) a bude sa týkať zlepšovania služieb pre občanov a podnikateľov, hlavne v oblastiach najčastejších životných situácii. Projekt Migrácia Informačného systému verejnej správy do cloudovej Infraštruktúry ako služby (10 mil. eur) uľahčí orgánom verejnej moci premiestniť svoje informačné systémy do vládneho cloudu. Potenciálnymi oprávnenými žiadateľmi sú rezorty a ich podriadené organizácie, obce či územné celky.

Hodnotiace kritériá spomínaných projektov schválil Monitorovací výbor Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII) dňa 4. mája 2018. Vicepremiér Raši uviedol, že podkladom pre ich tvorbu boli hodnotiace kritériá národných projektov, pribudli však nové bodovacie kritériá, prispôsobené pre špecifiká a potreby dopytových výziev. Po skončení pripomienkovania čaká tri projekty verejné prerokovanie (public hearing), ktoré sa bude konať  23. mája.

Zákon proti byrokracii ušetrí občanom 13 miliónov eur ročne

Zákon proti byrokracii z dielne úradu vicepremiéra pre investície a informatizáciu dnes schválili dva parlamentné výbory. Zmyslom zákona je zrušiť povinnosť úradov pýtať od občanov a podnikateľov výpis a odpis z registra trestov, ako aj výpisy z katastra nehnuteľností, obchodného registra a živnostenského registra. Novela zákona prináša nové technické riešenie. 

„Tento zákon je prvým krokom k zásade jedenkrát a dosť, čo znamená, že občania už nebudú musieť na úrady nosiť potvrdenia, ktoré si úrady vedia zabezpečiť aj z elektronických registrov štátu,“ povedal podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Richard Raši. Dodal, že v roku 2017 občania a podnikatelia na úrady doniesli viac ako milión výpisov*, ktoré si podľa nášho zákona už budú úrady vymieňať medzi sebou. Očakávame ročnú úsporu cca 13 mil. eurktorá spočíva v šetrení občanov a podnikateľov na správnych poplatkoch, cestovných nákladoch a čase. V roku 2017 občania a podnikatelia strávili pri získavaní týchto výpisov až 620 000 hodín.

Poslanci dvoch výborov NR SR (výboru pre financie a rozpočet a ústavnoprávneho výboru) dnes takmer jednomyseľne naprieč politickým spektrom schválili návrh zákona o opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy (zákon proti byrokracii). Ide o jeden z najzložitejších zákonov, pretože mení 167 iných zákonov a úrady budú musieť novelizovať aj 68 vyhlášok.

Správne fungovanie si vyžaduje aj optimálne technické riešenie: prepojenie so zdrojovými registrami údajov, presun informačného systému CSRÚ (centrálna správa referenčných údajov) do vládneho cloudu a pripravenosť partnerov.

„Na začiatku budeme úradom pomáhať v pripájaní systémov, ale následne budeme dohliadať na to, ako si plnia svoje povinnosti. Chceme, aby v deň, kedy zákon vstúpi do účinnosti, bolo technické riešenie vrátane manuálov a prístupov pre používateľov kompletné a nemuseli sme úradom udeľovať  pokuty alebo naďalej z ľudí robiť poštárov,“ zdôraznil vicepremiér Raši.

Technické riešenie pre odbúranie výpisov sa buduje ako nadstavba centrálneho informačného systému CSRÚ. Je potrebné ho zosúladiť s novým nariadením EÚ o ochrane osobných údajov GDPR, ktoré bude platiť od konca mája tohto roku.

„Od 1. septembra bude účinná novela katastrálneho zákona. Aj tú je potrebné zosúladiť s účinnosťou nášho zákona. Keby sme tak neurobili, nebolo by možné sprostredkovať listy vlastníctva s plombou alebo rodným číslom, ktoré úradníci potrebujú pre rozhodovanie v správnom konaní,“ doplnil Raši.

Odbúranie papierových výpisov bude zavádzané postupne. Už o pár mesiacov, od 1. septembra, by elektronickú podobu mali mať výpisy z obchodného a živnostenského registra a listy vlastníctva.

Výpisov z registra trestov sa to bude týkať od 1. januára 2019. Prepojenie s registrom trestov je nadštandardný proces, pretože údaje v tomto registri sú najcitlivejšie a musia sa poskytovať špeciálnym režimom. Z tohto dôvodu je potrebné dobudovať špeciálny šifrovaný prenos, či kontrolovanie prístupov a účelov použitia údajov.

*Pozn.:   V roku 2017 si vyžiadali občania a podnikatelia v papierovej forme 348 680 výpisov z listu vlastníctva, 280 325 výpisov z obchodného registra, 67 690 výpisov zo živnostenského registra a 316 130 výpisov a odpisov z registra trestov.

Zákon proti byrokracii prešiel v prvom čítaní v NR SR

Poslanci NR SR dnes v prvom čítaní schválili nový zákon o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže osôb využívaním informačných systémov verejnej správy (zákon proti byrokracii) z dielne úradu podpredsedu vlády Petra Pellegriniho. Tento zákon zruší povinnosť úradov pýtať od občanov a podnikateľov výpis a odpis z registra trestov, ako aj výpisy z katastra nehnuteľností, obchodného registra a živnostenského registra.

Tento zákon by mal nadobudnúť účinnosť 1. júla tohto roka, zmení 167 zákonov a dotkne sa 68 vyhlášok, 8 opatrení a 12 nariadení vlády. Takzvaný zákon proti byrokracii je historicky prvým opatrením na postupné znižovanie byrokracie v  Slovenskej republike. Dnes občania a podnikatelia musia predkladať rôzne prílohy k žiadostiam s údajmi, ktoré štát už má k dispozícii a nemal by ich pýtať znova ba dokonca v papierovej forme. Okrem návrhu zákona ÚPVII tiež pripravuje technické riešenie prepájaním jednotlivých registrov a úradov pomocou jednotnej integračnej platformy. Úrady a úradníkov tak zaškolíme do rozhrania, ktoré bude základom pre postupné zobrazovanie všetkých príloh, výpisov, či údajov. Pripravujeme jednotnú metodiku, aby sme čo najviac uľahčili prácu úradníkom, a spoločne tak odbremeníme občanov a podnikateľov na Slovensku, aby z nich už neboli poštári medzi úradmi.

V roku 2017 si vyžiadali občania a podnikatelia v papierovej forme 348 680 výpisov z listu vlastníctva, 280 325 výpisov z obchodného registra, 67 690 výpisov zo živnostenského registra a 316 130 výpisov a odpisov z registra trestov. Hoci v obchodnom alebo súkromnom styku ešte tieto výpisy môžu byť vyžadované, štát a verejná správa ich už od občanov nebudú môcť pýtať. V prípade, že sa tak stane, organizáciám bude hroziť pokuta podľa zákona o e-Governmente.

Úrad vicepremiéra bude na začiatku ostatným úradom pomáhať v zavádzaní integrácií či prechodných riešení, avšak následne aj  dohliadať na to, ako budú svoje povinnosti plniť. Bude tiež rokovať s komerčným sektorom, ktorý výpisy stále vyžaduje.

Zákonom proti byrokracii, technickými riešeniami a proaktívnym prístupom začína Úrad podpredsedu vlády SR pre investícvie a informatizáciu napĺňať princíp "Jedenkrát a dosť".

Kontaktujte nás





 Štefánikova 15, 811 05 Bratislava

 stopbyrokracii(@)vicepremier.gov.sk