Vďaka informačným systémom budú jedna za druhou miznúť zo života občanov a podnikateľov povinnosti nosiť úradom rozličné potvrdenia. Úradníci si dáta sami vyhľadajú v Centrálnej správe referenčných údajov (CSRÚ). Podľa vicepremiéra pre investície a informatizáciu Richarda Rašiho si tento praktický systém zaslúži menej ťažkopádny názov. Na spoločnom brífingu s premiérom Petrom Pellegrinim dnes oznámil, že jeho úrad vyhlási súťaž pre žiakov a študentov o nové meno pre CSRÚ.
Parlament v utorok definitívne schválil zákon proti byrokracii, ktorý od septembra zakáže úradom žiadať od občanov výpisy z listu vlastníctva, z obchodného a zo živnostenského registra, od budúceho roka aj odpisy z registra trestov. Približne osem tisíc úradníkov bude denne vyhľadávať tieto údaje v systéme CSRÚ, ktorý však v tom čase bude mať už chytľavejšie meno.
„Chceme zapojiť do našej práce na priateľskom štáte bez zbytočnej byrokracie mladých ľudí, žiakov a študentov do 26 rokov. Namiesto skratky, ktorá nikomu nič nehovorí, sa im, dúfam, podarí prísť s nápadom na pekný, zvučný názov,“ povedal R. Raši. Dodal, že víťaza so sebou za odmenu vezme na zahraničnú pracovnú cestu. (Ak bude mať víťaz menej ako 15 rokov, získa namiesto toho exkurziu na úrad vlády pre celú triedu.)
Systém CSRÚ bude v budúcnosti čoraz viac dôležitý a využívaný. Prvé štyri výpisy sú totiž iba začiatok, postupne bude poskytovať ďalšie a ďalšie údaje.
„Môj úrad pôjde ešte ďalej a v druhom kole pripravuje ďalšie sety dokumentov, ktoré si úradníci budú vedieť pozrieť v systéme a občania ich už nebudú musieť nosiť na úrady – pôjde o potvrdenia o nedoplatkoch zo sociálnej a zdravotných poisťovní, z daňových úradov a tiež potvrdenie o návšteve školy,“ vyhlásil Richard Raši s tým, že úrady ročne vydajú vyše 1,5 milióna takýchto potvrdení.
Technické aj legislatívne riešenia, ktoré si táto práca bude vyžadovať, predstavia odborníci z ÚPVII už v utorok 22. mája na Jarnej ITAP-e.