Implementácia zákona č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii)
Z hľadiska skúmanej problematiky je pre orgány verejnej moci príznačné najmä to, že náplňou ich činnosti je realizácia práv a povinností verejnej moci. Ďalej je dôležité, že pri tejto činnosti hospodária s verejnými financiami alebo nakladajú s majetkom štátu, alebo majetkom obcí. Napokon je príznačné, že orgány verejnej moci sú spravidla kreované zákonmi, resp. na základe zákonov, ktoré patria do oblasti verejného práva. Skôr len výnimočne sú tieto orgány kreované podľa súkromného práva.“ (I. ÚS 236/06) Pojem verejná moc síce nemá legálnu definíciu, no možno vychádzať z uznesenia Ústavného súdu Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky zo dňa 9. júna 1992 sp. zn. I. ÚS 191/92, podľa ktorého verejnou mocou je taká moc, ktorá autoritatívne rozhoduje o právach a povinnostiach subjektov, či už priamo, alebo sprostredkovane. Subjekt, o ktorého právach alebo povinnostiach rozhoduje orgán verejnej moci, nie je v rovnoprávnom postavení s týmto orgánom a obsah rozhodnutia tohto orgánu nezávisí od vôle subjektu.
Je dôležité poznamenať, že zákonom proti byrokracii sa rozširuje pôsobnosť z výkonu verejnej moci aj na úradnú činnosť takéto OVM.
• dátová integrácia alebo používanie portálu oversi.gov.sk,
• alternatívou je úradná žiadosť o výpis v mene OVM voči organizácii vydávajúcej výpisy (písomne alebo cez e-schránku).
V prípade používania portálu oversi.gov.sk je potrebné vykonať nasledujúce aktivity:
• požiadať o zriadenie prístupu do portálu prostredníctvom žiadosti, ktorá je dostupná na: https://stopbyrokracii.sk/ziadost-o-pripojenie-do-portalu-oversi-gov-sk/,
• zaslať vyplnenú žiadosť pre garantov elektronicky prostredníctvom ÚPVS na Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu,
• overiť dostupnosť portálu OverSi.gov.sk prostredníctvom nasledujúcich prehliadačov: Internet Explorer 11, Google Chrome, Mozilla FireFox – aktuálne verzie, v prípade nedostupnosti nahlásiť túto skutočnosť prostredníctvom kontaktného formulára dostupného na: https://stopbyrokracii.sk/kontakty/.
• prihlásiť sa do portálu cez odkaz, ktorý žiadateľ o prístup (garant/používateľ) dostane do svojej emailovej schránky,
• zriadiť z pozície garanta prístupy pre používateľov za inštitúciu. Školiace materiály k portálu pre garantov a používateľov nájdete na: https://stopbyrokracii.sk/skoliace-materialy-a-prirucky/. Simulácie k portálu pre garantov a používateľov nájdete na nasledovnom odkaze v časti Simulované prostredia https://stopbyrokracii.sk/skoliace-materialy-a-prirucky/,
• upraviť interné postupy a metodiky:
– zmena pokynov a informačných textov pre občana/podnikateľa, nakoľko zákonom proti byrokracii sa ruší povinnosť predkladať prílohy vo forme výpisov z listu vlastníctva (od 1.9.2018), odpisov z registra právnických osôb (od 1.9.2018), kópie z katastrálnej mapy (od 1.10.2018) a výpisov z registra trestov (od 1.1.2019) a zavádza sa povinnosť predkladať údaje potrebné na zabezpečenie týchto výpisov zamestnancami verejnej správy,
– upraviť existujúce formuláre žiadostí v správnych alebo iných konaniach a doplniť ich o chýbajúce údaje, ktoré pracovník potrebuje od občana/podnikateľa pre zabezpečenie výpisu (papierové aj elektronické),
– preškolenie kontaktných pracovníkov komunikujúcich na občana/podnikateľa,
– úprava interných procesov/postupov/metodík, aby zohľadňovali aktivity potrebné pre získanie výpisov cez portál,
– preškolenie agendových pracovníkov konajúcich v správnych alebo iných konaniach.
• zobraziť výpis v portáli a overiť si danú skutočnosť, samotný výpis bude dostupný na prehliadanie 30 dní od jeho doručenia, žiadosť a ostatné údaje súvisiace so získaním výpisu budú dostupné neobmedzene (uvedené platí pre služby výpis z listu vlastníctva a kópia z katastrálnej mapy). Archiváciu výpisu zabezpečuje register, ktorý ho vystavil. V prípade potreby preukázať výpis v budúcnosti je možné spätne vyžiadať daný výpis z registra tak, ako ho register vystavil v čase žiadosti. Odporúčame zaznamenať predmetný výstup vytvorením záznamu do spisu. V prípade služby odpis z registra právnických osôb nedochádza k automatickej archivácií po 30 dňoch od doručenia žiadosti, potrebné vykonanie manuálnej archivácie na portáli OverSi. V rámci služby výpis z registra trestov systém OverSi má nastavenú automatickú archiváciu výpisov z registra trestov po uplynutí lehoty 10 dní od dátumu spracovania žiadosti. Po prebehnutí archivácie sa výpis zo žiadosti odstráni a už nebude pre používateľa dostupný.
• výpis je možné vytlačiť prostredníctvom zaručenej konverzie, takto vytlačený výpis je právoplatným úradným dokumentom v papierovej forme (detaily viď otázka „Ako funguje zaručená konverzia cez portál OverSi?“). Služba výpis z registra trestov neumožňuje vykonanie zaručenej konverzie.
• výpis je možné exportovať do súboru a uložiť do počítača alebo do iného úložiska organizácie. Samotný výpis je vo formáte pdf. uložený v podpisovom kontajneri, ktorý je podpísaný kvalifikovaným/mandátnym elektronickým podpisom, resp. kvalifikovanou elektronickou pečaťou úradu/registra.
• V prípade, ak archivačnú povinnosť výpisu zabezpečuje register, ktorý výpis vystavil, OVM nepotrebuje riešiť repodpisovanie, alebo archivovaný výpis. Aktuálnosť podpisu zabezpečuje register.
• V prípade, ak výpis bol z portálu vyexportovaný a uložený v úložisku OVM, musí OVM zabezpečiť všetky náležitosti v oblasti správy a archivovania úradných dokumentov u seba, vrátane repodpisovania.
Pre vyžiadanie výpisu z listu vlastníctva sú potrebné údaje na základe vyhlášky č. 461/2009 §60 odsek 3:
• účel žiadosti,
• názov obce a katastrálneho územia, identifikácia vlastníka alebo inej oprávnenej osoby, alebo parcelné číslo pozemku registra „C“ alebo súpisné číslo stavby, prípadne číslo bytu a číslo listu vlastníctva.
Pre vyžiadanie kópie z katastrálnej mapy sú potrebné údaje:
• účel žiadosti,
• názov obce alebo katastrálneho územia,
• parcelné číslo pozemku registra „C“
Pre vyžiadanie výpisu z registra trestov sú potrebné údaje na základe zákona o registri trestov 330/2007 Z. z. §10 odsek 4:
• meno, priezvisko, rodné priezvisko, pôvodné meno alebo priezvisko, ak došlo k zmene mena alebo zmene priezviska, prípadne prezývku osoby, ktorej sa žiadosť týka,
• dátum narodenia, rodné číslo, miesto a okres narodenia, adresu trvalého pobytu a u osoby narodenej v cudzine aj štát narodenia,
• štátne občianstvo,
• pohlavie,
• meno, priezvisko a rodné priezvisko rodičov.
Pre právnické osoby, ktoré vznikli podľa iných právnych titulov môže byť odpis získaný, ale nie je garancia, že všetky takéto osoby aktuálne v registri sú zapísané.
IS CSRÚ bude pre pomoc OVM na účely zákona proti byrokracii sprostredkovane poskytovať údaje prístupné v referenčných registroch. Týmito registrami sú, okrem iného, aj register právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci (ďalej len „ RPO“). To znamená, že každý údaj, ktorý sa nachádza v RPO bude poskytnutý prostredníctvom portálu OverSi každému používateľovi tohto portálu.
V zmysle § 2 ods. 2 zákona č. 272/2015 Z. z. o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa do registra právnických osôb zapisujú údaje o a) právnickej osobe, b) fyzickej osobe – podnikateľovi, c) podniku zahraničnej osoby a o organizačnej zložke podniku zahraničnej osoby, d) orgáne verejnej moci, e) odštepnom závode, f) organizačnej zložke zriadenej slovenskou právnickou osobou, fyzickou osobou – podnikateľom alebo orgánom verejnej moci, ak sa zapisuje do osobitným predpisom ustanovenej evidencie (ďalej len „zapísaná organizačná zložka“).
To znamená, že osoby, ktoré spravujú príslušné registre, sú povinné poskytovať všetky údaje Štatistickému úradu, ktorý spravuje RPO, a z tohto dôvodu údaje uvedené v ŽR sú obsiahnuté v RPO, ktorý je zdrojovým registrom pre poskytovanie údajov cez OverSi.gov.sk.
Možnosti prihlásenia sú nasledovné:
• pomocou mena, hesla a autorizačného kódu prijatého cez e-mail,
• pomocou eID.
Špecifiká používania eID: – v prípade prístupu z GovNetu musí mať používateľ povolený prístup na www.slovensko.sk pre overenie identity pomocou eID. Tieto informácie sú predmetom školenia –
Školiace materiály.
Zaručená konverzia sa spustí, ak používateľ pre výpis aktivuje ikonu „Príprava na tlač“. Portál následne zobrazí vizualizáciu tlače, ktorú používateľ odošle na príslušnú tlačiareň. Výstupom zaručenej konverzie je samotný výpis a osvedčovacia doložka k výpisu.
Následne pracovník OVM musí pre dokončenie zaručenej konverzie vykonať:
•zbežnú kontrolu zhodnosti obsahu elektronického výpisu a vytlačeného výpisu,
• pracovník opatrí osvedčovaciu doložku vlastnoručným podpisom a úradnou pečiatkou,
• pracovník spojí skonvertovaný výpis a osvedčovaciu doložku neoddeliteľne, tzn. spôsobom, ktorý zaručuje, že pokus o oddelenie výpisu od doložky sa dá identifikovať.
Legislatívny súlad zaručenej konverzie realizovanej cez portál OverSi voči Zákonu č. 305/2013 o e-Governmente je popísaný v prílohe:
Samotný register trestov právnických osôb v súčasnosti neexistuje. Avšak v zmysle § 10a zákona č. 330/2007 Z. z. o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, je možné od 1.9.2019 nahliadnuť do zoznamu právoplatne odsúdených právnických osôb, a teda overiť si informáciu o bezúhonnosti a spoľahlivosti právneho subjektu prostredníctvom portálového riešenia OverSi. Uvedený zoznam právoplatne odsúdených právnických osôb je podpísaný zaručenou pečaťou Registra trestov Generálnej prokuratúry SR a opatrený časovou pečiatkou, čiže je použiteľný na právne účely v plnom rozsahu v zmysle § 28 ods. 2 zákona o e-Governmente. Zoznam právoplatne odsúdených právnických osôb je možné nájsť: na adrese Generálnej prokuratúry SR: https://esluzby.genpro.gov.sk/zoznam-odsudenych-pravnickych-osob
Zákon č. 221/2019 Z.z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii) a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
výpis z registra nadácií,
výpis z registra občianskych združení,
výpis z registra neinvestičných fondov,
výpis z registra neziskových organizácií,
výpis z registra organizácií s medzinárodným prvkom.
1.12.2019 – Nedoplatky na zdravotnom poistení,
nedoplatky na sociálnom poistení,
nedoplatky na daniach.
1.1.2021 – Potvrdenie o dávkach nemocenského poistenia,
potvrdenie o dôchodkových dávkach.
– priamu integráciu Rezortného IS (RIS) Ministerstva školstva na
o Finančnú správu,
o UPSVaR,
o Sociálnu poisťovňu,
o Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou,
alebo prostredníctvom OverSi a DCOM pre všetky ostatné orgány verejnej moci, obce či mestá.
– Technicky bude prístup k elektronickým PoNŠ zabezpečený pre OVM k 1. 9. 2019 pre všetky účely. Z hľadiska povinností, ktoré ukladá novela zákona proti byrokracii a súvisiacich predpisov, viažucich sa k tomu, že OVM majú pri svojej činnosti využívať dostupné údaje vedené v IS verejnej správy vrátane PoNŠ a nesmú ich žiadať predkladať od občanov, platí pre všetky účely od 1.9.2019 mimo účelu ich overovania vo vzťahu k žiadostiam o uplatnenie daňovému bonusu.
Od 1. 12. 2019:
– Povinnosti pre OVM vzťahujúce sa k využívaniu údajov o PoNŠ za účelom overovania žiadostí o uplatnenie daňového bonusu sú v zmysle novelizovaných ustanovení §33 a §37 Zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov účinné od 1.12. 2019.
• Základná škola,
• gymnázium,
• stredná odborná škola,
• stredná športová škola,
• škola umeleckého priemyslu,
• konzervatórium,
• školy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
Tieto školy bez ohľadu na typ zriaďovateľa (obec, mesto, VÚC, okresný úrad, súkromník, cirkevná organizácia) posielajú údaje o žiakoch.
V prípade zmeny majú školy povinnosť aktualizovať údaje vždy najneskôr do 5 dní za predchádzajúci mesiac, v ktorom nastala zmena.
• Pri posudzovaní hmotnej núdze,
• pri žiadosti o úľavu pre komunálny odpad,
• pri žiadosti o náhradné výživné,
• pri žiadosti o prídavok na dieťa a iné.
Právnické osoby dokladujú obci/mestu rôzne typy potvrdení a overení, ako podklad pre rozhodnutie, ktoré majú vo svojich originálnych kompetenciách, ale aj prenesených kompetenciách štátu na samosprávu. Od 1. 9. 2019 už nebudú musieť právnické osoby tieto výpisy získavať a doručovať na obec/mesto pre konkrétne konanie, napríklad:
• Prenájom bytových priestorov obce,
• prenájom hnuteľného majetku obce,
• prenájom nebytových priestorov obce,
• poskytovanie finančného príspevku na prevádzku sociálnej služby,
• oznamovanie otváracích hodín prevádzkarne alebo ich zmeny,
• povolenie ambulantného predaja,
• povolenie predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhovom mieste,
ako aj mnohé iné.